Len
Len

Len towarzyszy człowiekowi od ponad 5000 lat. Uprawiany był w krajach Bliskiego Wschodu kilka tysięcy lat przed nasza erą. Jego głównymi zaletami były włókna, służące do przyrządzania ubrań, i właściwości prozdrowotne. Obecnie, obserwujemy swoisty „renesans” medycznych właściwości lnu, ponieważ na nowo odkryto jego lecznicze właściwości. Należy pamiętać, że już Hipokrates zalecał stosowanie lnu przy chorobach błon śluzowych, bólach brzucha czy biegunce. Karol Wielki, władca Franków, ustanowił specjalne prawa związane z jego spożywaniem. Len jest bowiem bogatym źródłem lekkostrawnego białka, a jego nasiona zawierają do 8 % substancji śluzowych, działających kojąco w przypadku podrażnienia błon śluzowych. Naukowcy znaleźli z lnie lignany, podobne w działaniu do żeńskich hormonów, jakimi są estrogeny. Lignany pomagają wiec regulować w organizmie gospodarkę hormonalną.

Produktem z nasion lnu jest także siemię lniane, bogate w lignany i tłuszcze. Zawiera wiele witamin: A, D, E czy K, przy czym ułatwia ich przyswajalność z innych produktów. Pomaga w regeneracji i budowie błon komórkowych i kory mózgowej, wpływają korzystnie na układ krążenia. Oczywiście, ukryte w lnie tłuszcze pochodzą z grupy tzw. „dobrych tłuszczy”, które nie tylko nie szkodzą, ale i pomagają organizmowi.

Olej lniany zawiera do 90 % nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega-3. To właśnie one powodują powstanie prostaglandyny, substancji podobnej w działaniu do hormonów tkankowych, które z kolei regulują pracę układu krążenia, systemu immunologicznego, obniżają poziom cholesterolu i trój glicerydów czy powstrzymują agregacją płytek krwi. Wszystko to zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca. Olej lniany posiada wysoką – ponad 50 % – i doskonałą proporcję zdrowych, nienasyconych kwasów omega-3 i omega-6. Ich niedobór w naszej diecie jest przyczyną wielu chorób, jak np.: problemy z układem krążenia. Ponadto, kwasy te zaliczane są do grupy Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Są to substancje, których organizm ludzki potrzebuje, a nie potrafi sam wyprodukować. Warto dodać, iż kwasy omega-3 stanowią aż 15 % budulca tkanki mózgowej. Niedobór NNKT prowadzić może aż do rozwoju chorób nowotworowych. Przez lekarzy zalecana proporcja między kwasami omega-6 i omega-3 waha się od 1:1 do 4:1. W dzisiejszej diecie wynosi ona nawet aż 50:1 na rzecz omega-6, co przyczynia się do rozwoju wielu chorób. Aby zmienić proporcje, należy spożywać produkty bogate w omega-3, jak łosoś czy właśnie olej lniany.